Tuesday, November 22, 2011

kemenangan milik kita :)




Salam semua ! :)


Semangat pagi ni aku nak update pasal bola . Dalam facebook , tweeter , blog & macam2 lagi laman sosial semua dok heboh pasal bola jela . Biasalah , bahang2 kehangatan tu masih ada lagi . Tak cukup seminggu mengomel pasal bola , tak sah ye tak ? hehe 

So apa yang aku nak share ni serba sikit la pasal semangat kesukanan . Semua orang ada pandangan masing-masing tak kira la untuk apa jenis situasi pun . Aku hormat pandangan orang , cara pemikiran kita berbeza . Memang ada segelintir yang agak keterlaluan bila bagi komen . Mungkin itu cara dorang . Aku malas la nak ulas lebih . Bagi aku , aku boleh dengar pendapat orang , so pendapat aku pun tak terkecuali la . Nak dengar , dengar la . Tak dengar pun bukannya aku kesah . 

Umum tahu yang kalau kita berdepan dengan pasukan Indonesia , semacam ada 1 perasaan lain daripada lain dalam diri betul tak ? Pada aku benda ni normal sebab kita dengan Indonesia ni negara jiran . Banyak masalah yang melibatkan negara dorang dengan negara kita . Bakar bendera , rampasan kuasa , isu orang gaji , isu pendatang , isu membunuh , rogol , semacam jenis jenayah la & macam2 lagi . Sikit sebanyak benda2 ni menggangu semangat kita bila berdepan dengan dorang dalam event2 seperti sukan sea ni . Memang jelas & ketara permusuhan negara dorang dengan kita . Kita pun lebih kurang jugak , bukan Indonesia je yang beria2 boikot kita . Cumanya cara dorang tu lebih terserlah . Tak berlaku adil dalam sukan , kutuk2 player kita , booo sana sini . Cara kita plak , kutuk2 dorang dalam facebook , twitter , siap buat group anti indonesia & macam2 lagi la . Aku pun tak terkecuali membebel pasal dorang ni dalam twitter , Maklumlah , jiwa panas..pepaham jela kan.. huehuehue


So semalam skuad HARIMAU MUDA kita dah berjaya meraih EMAS dalam perlawanan final bola sepak sukan sea 2011  selepas menumpaskan skuad garuda muda ( nak jugak MUDA kan... ) Indonesia... 
Memang superb la match semalam . Berdegup2 jantung aku . Bunyi kuat gile kot . Aku boleh dengar bunyi jantung aku . Bergegar2 je kat dada . hamboihh kan ? hahaha.. Tapi mmg betul . housemate aku si Mun tu pun dah x sanggup tengok . Terus dia masuk bilik . Asal dengar je aku menjerit2 , dia keluar mengintai jap . Pastu masuk balik . Takut katanya... Tengok sorang2 jela aku... Kakak ? hmm dia bukan kesah sangat.. sedap je tidur...Orang jerit goal pun dy buat tatau je..hahahaha.. Maybe dy pun penat coz baru balik keje...


Bila fikir-fikir balik , rasa nak tergelak pun ada . Dah macam2 aksi dah aku buat kat hall rumah aku tu . Mencangkung , meniarap , terlentang , berdiri , menonggeng , mengiring , tutup muka dengan bantal , gigit wayar laptop , keluar masuk toilet , menjerit tayah cerita la . Suara aku je dah cukup bergema 1 rumah dah . Lantaklah jirang sebelah atas bawah dengar ke ... dorang pun menjerit2 jugak.. haha...
Maklumlah...semangat katakan.. Ada aku kesah orang nak cakap perempuan tak pandai main bola la.. Tahu menjerit jela.. ada aku kesah ? Orang yang cakap macam tu , aku anggap orang yang xde moral & semangat kesukanan dalam diri . Kerja nak mengkritik orang je . Tampar laju2 nak ??!

Hensem kan BF aku semalam ? kenal ke tak mana BF aku ? Alahhh.... tu MUSLIM tu . ha..tula boprend aku... hensem kan?? ala tomeyy tomeyy... hahahaha... Fadhli Shas tu plak skandal aku . Sbb tu dorang bekerja sama dlm skuad . 2/2 defender . Nampak ? nampak ? *nampak aku merepek*
Apek tu tayah cerita la.. Dulu aku couple dengan dy . Tapi dy curang ... Nak kat dahlia iTeck plak.. eh ? Dahlia Teck.. hahaha... Nak buat cane , aku tak seksi mcm dahlia...kuang kuang kuang ~

Ok stop merapu . So kepada Indonesian yang ada baca blog aku , aku nak bagitau please la . Timbulkan balik semangat kesukanan yang sebenar dalam diri . Tak guna buat provokasi , menindas pasukan lain , caci maki segala...benda tu semua tak memberi korang apa-apa selain daripada dosa & bencana . Tengoklah apa jadi kat stadium GBK semalam..Ada 2 orang penyokong indonesia yang meninggal sebab dipijak masa memberontak coz tiket masuk stadium dah habis dijual . Hidup ni kena ikut rule, keluar je daripada garisan rule pasti merosakkan diri sendiri . Aku akui semangat korang memang tinggi bila menyokong tapi hormatlah pasukan lawan . Korang tak hormat lagu negara MALAYSIA , korang buat bising . Mana respect dalam diri tu ? Tak malu ke 1 dunia tengok sikap korang . Dah la jadi tuan rumah , tapi tak ada rupa nak bersukan . Macam nak berperang je. Sudahnya apa yang dapat ?? 

Korang boleh bangga dengan beratus2 emas yang korang dapat sepanjang SeaGames2011 ni , tapi kenapa korang menangis waktu gagal dapat emas dalam final bola semalam ? Bak kata pengulas , bola sepak ni IBU SEGALA PINGAT . Korang kecewa , malu sebab kalah kat tempat sendiri . Bendera Malaysia yang korang bakar tu la jadi bendera pertama dinaikkan oleh rakyat korang sendiri . Salah siapa ? 
Hentikanlah semua permusushan ni . Sukan sepatutnya merapatkan hubungan antara 2 negara serumpun . Bukan menambahkan kekeruhan . Kadangkala bila selalu sangat ditindas & diperlekehkan , benda tu akan menaikkan lagi semangat untuk berjuang . Itulah yang dah ditonjolkan oleh skuad HARIMAU MUDA semalam . Ditindas tak semestinya kalah , yang hebat tak semestinya menang .


MALAYSIA TERBAIK 


gfMuslim,
-CikEcha-


Tuesday, November 15, 2011

- lelaki oh lelaki -



morning uolls ! :)


First of all ( omputihh plak... ) aku nak minta maaf coz lama gile tak update entry dlm blog ni . Kemana hilangnya mood berblogging aku ntah . Tetibe je hilang dibawa angin lalu . Ok stop sebelum bertambah merepek .
So harini aku nak update sikit pasal LELAKI . ala sikit je, tak banyak pun . Ni pun pada pandangan aku je . Pandangan orang lain aku tatau la plak sbb aku takde mata spare nak lekat kat orang kan . So apa yang aku nampak, lihat, pandang, tilik n renung selama ni pada lelaki , aku share sikit la sikit kat korang keh . Nak baca, baca la . Tak nak baca sudah . Malas aku nak paksa . (tetibe emo)


- Si Lelaki -
  • Lelaki ni kalau mula2 kenal , kita nampak dy macho . Selalu bagi kata-kata nasihat seolah2 dia tak pernah ada masalah . Tapi bila dah kenal lama , mesra & senang cite kalau dah couple mesti dia automatik bertukar jadi manja . Selalu mengadu itu ini , kengkadang benda remeh je pun tapi nak kita amik perhatian . hehehe . Ingat perempuan je ke yang manja ? lelaki pun sama ok... :)
  • Once lelaki ni dah selesa dengan satu baju , seluar or kasut , jangan pelik la kalau dia akan selalu ulang2 pakai benda tu je.. Selagi tak jahanam benda tu, selagi tu la korang akan nampak je dy pakai benda yang sama...Aku pun tak tau kenapa tapi aku syak mesti dorang rasa selesa & lapang dada gamaknya . hihihikk :)
  • Ok yang ni para wanita sila take note. Lelaki ni kalau betul2 dy sayangkan kita , biarlah busy mana pun dy , dy tetap akan spend masa untuk kita . Even text sms cakap benda2 simple mcm hai , morning , dah makan ? sihat tak ? . Reply tetap reply , kalau ada masa terluang sikit dy akan called kita even sekejap . Tu tandanya dy betul2 sayang.... Tapi kalau dy tengah ada berlambak2 masa terluang but tak reti2 nak text & called kita , ketahuilah wahai para wanita.... better cari lain . ehehhh :)
  • Lelaki ni sebenarnya keinginan dy nak membahagiakan pasangan dy memang tinggi. Just ada & takde bajet je. Korang tau tak, kalaulah si lelaki ni tetibe jadi kaya raya, for sure dy akan fikir pasal pasangan dy dulu . Nak beli itu ini & apa je asalkan pasangan dy bahagia . Time tu korang yang awek2 & isteri2 ni tak payah la nak memanja bodek2 laki korang tu, gaduh pun tade hal... Sat g dy bagi sebijik lamborghini kat depan umah . hadiah pujuk.... huh pengsannnn !
  • Ego. hmm benda ni semua mmg dah tau kan . Tinggi mana pun ego perempuan , tinggi lagi ego seseorang lelaki tu . Cuma nampak tak nampak je . Kadang2 dengan cara dia berdiam diri pun dan menampakkan tahap keegoan dorang . tauu :)
  • Perasaan . Memangla umum tau lelaki ni jiwa dy kental & kuat . Tak macam perempuan mudah tersentuh hati . But actually bila sebut pasal perasaan, jiwa lelaki & perempuan tu sama je... Cuma mungkin cara luahan dorang tu tak sama dengan perempuan. Dorang kalau marah takde macam perempuan terpekik terlolong... marah dorang DIAM je tak cakap apa. Tapi boleh nampak la kat riak muka tu. Kalau dorang happy sangat , pun tak macam perempuan terlompat sana sini ketawa tak henti2 , tapi dorang cool je . Senyum tu mmg tak lekang la kat mulut sepanjang hari then akan ada benda2 best yang dorang akan buat. Kalau sedih plak, lagi la tak sama macam perempuan teresak2, berhingus sana sini . Dorang pendam je...but lastly akan menitis jugak air mata tu sorang2....

So cukuplah aku share benda ni dulu harini... Nanti bile2 kalau ilham aku da datang balik , aku update lagi ok . Kepada si lelaki di luar sana , haiii ! nama saya Echa. Betul tak apa saya tulis kat atas tu ? Kalau betul bagi Lamborghini barang sebijik dua ya . Ok bye ! :D
AlwaysComel,
-CikEcha-


Wednesday, October 19, 2011

Wednesday, October 12, 2011

Tuesday, October 11, 2011

-alasan tipikal untuk tidak menutup aurat-



Salam semua , harini aku nak share 1 post yang aku rasa sangat menarik untuk dikongsikan bersama dengan korang semua . Dah banyak dah orang post benda ni kat facebook , aku pun dah banyak kali tengok benda ni , tapi tak pulak baca , baru tadi aku tergerak nak baca & aku rasa isi yang dihuraikan sangat2 nice dan tepat untuk menjawab segala soalan . Sementelah aku juga seorang wanita , aurat pun kadang-kadang tak terjaga , so post2 macam ni sedikit sebanyak boleh menyedarkan kita . Lainlah kalau hati dah keras macm batu , cakap apa pun memang taknak dengar dah . Ok jom ! :)

Pernah nasihat atau tegur kawan-kawan anda yang tidak menutup aurat? Jom kita tengok apakah alasan yang selalu digunakan wanita yang enggan menutup aurat apabila ditegur kesalahan mereka itu. Dan apa jawapan yang mungkin sesuai untuk mereka.??


1. Semua yang tutup aurat, confirm masuk syurga ke?
-Yang pasti, kalau tak tutup aurat, confirm masuk NERAKA..Nauzubillah


2. Tudung labuh pun macam baik sangat. Buat dosa jugak. Mengumpat orang.
-Bila Iblis tak mahu ikut perintah Allah untuk bersujud kepada Adam, dia menyalahkan perintah Allah itu. "Apahal pulak aku kena sujud, aku lebih baik dan mulia". Samalah seperti tudung. Tudung pula yang disalahkan, " pakai tudung tak mestinya baik..bla...bla...bla..."


3. Macamlah kau bagus sangat nak tegur aku. Kau dulu lagi jahat nak mampos.
-Tidak tersabit larangan dari Nabi untuk seseorang yang bahkan baru masuk Islam untuk pergi berdakwah kepada kaumnya. Maksudnya, dakwah itu tuntutan. Selagi kau Islam, dakwah tu wajib walaupun kau sendiri tak berapa betul. Sekurang-kurang dia insaf dan bertaubat sekarang.


4. Walau kami pakai seksi tapi hati kami baik.

-Adakah kau mendakwa diri kau mempunyai hati yang suci, iman yang tinggi dan kononnya ia sudah cukup menjamin maruah diri kau tanpa perlu menutup aurat?


5. Pakai jarang ke ketat ke, itu hak kami. Kalau tak suka jangan tengok.

-Adakah kau berani menjamin bahawa semua lelaki ajnabi mempunyai hati suci dan iman yang tinggi untuk menahan godaan syaitan serta nafsu yang membuak-buak?


6. Kami rasa apa yang kami pakai tak seksi. Terpulang kepada individu yang memandang kami.

-Seksi atau tidak, kau tetap berdosa walaupun hanya menayang sehelai rambut kau.


7. Walau kami tak bertudung, kami tetap solat dan puasa.
-Apakah ibadat kau diterima? Kau yakin cuma dengan berpuasa sudah cukup untuk menjamin kau masuk syurga?


8. Suka hati kamilah nak pakai macam ni. Kami tak susahkan hidup orang lain.

-Kau sebenarnya dah susahkan bapa, abang, adik, suami serta orang lain dengan menarik mereka ke neraka bersama kau disebabkan mereka tidak menegur dan gagal mendidik kau.


9. Apa yang kami pakai, ini antara kami dengan ALLAH.
-Berani cakap di dunia, berani ke kau cakap macam tu depan Allah nanti? Lawan perintah Allah, Neraka tempatnya.


10. Kami pakai seksi macam ni, sebab ikut arahan photographer/pengarah filem untuk disesuaikan dalam scene. (ayat artis)
-Sanggup patuh arahan mereka daripada patuh suruhan Allah?


11. Bukan kami tak mahu menutup aurat, cuma masih belum sampai seru.

-Mati tidak mengenal usia. Tak takut ke mati dalam usia muda? Tak sempat nak bertaubat nanti.


12. Takkan nak buat perubahan secara drastik? Slow-slow la..
-Boleh ke cakap kat Malaikat Izrail nanti, tunggu kejap! Lepak la dulu. Jangan ambil lagi nyawa aku.


13. Tutup aurat tu bagus tapi kami tidak mahu hipokrit kerana tidak ikhlas melakukannya.

-Kalau begitu kau sebenarnya memang hipokrit kerana tidak ikhlas beragama Islam.“Wahai wanita, setiap ciptaan tuhan yang berharga di dunia ini akan terlindung dan amat sukar untuk diperolehi. Di mana kamu boleh dapatkan permata? Tertanam jauh di perut bumi, tertudung dan dilindungi. Dimana kamu jumpa Mutiara? Terbenam jauh di dalam lautan, tertudung dan dilindungi oleh kulit kerang yang cantik. Di mana kamu cari emas? Terperosok di lapisan bumi tertudung dengan lapisan demi lapisan tanah dan batu. Tubuh kamu adalah suci malah lebih berharga daripada emas mahupun permata. Oleh itu kamu juga perlu bertudung dan melindungi diri kamu.”


 ========================================================




-CikEcha- 


Thursday, October 6, 2011

Steve Jobs




Salam semua , 
Dah lama aku tak update blog usang aku ni kan ? So hari ni aku nak update , tapi bukan sambungan daripada entry aku yang lepas . Yang tu nanti dulu ok . Sebab hari ni aku nak share serba sedikit pasal berita yang hampir semua orang dok kecoh2 hari ni kan , tak lain tak bukan mengenai kematian pengasas Apple , iaitu Steve Jobs .


So , pada korang yang masih belum tahu , Steve Jobs merupakan pengasas produk Apple yang korang pakai sekarang ni . Tu yang iPod , iPad , iPhone yang korang dok guna tu... Steve Jobs la pengasas untuk semua produk tu . Beliau ni memang dikenali ramai & sangat disegani kerana kepintaran , kehebatan , ketekunan , kefokusan ( ada ke imbuhan utk fokus ? ) main bedal je aku...  dan paling penting TASTE atau citarasa beliau dalam seni yang cukup tinggi . Kalau tak tinggi , takdenya korang dok bangga pakai produk apple tu sekarang :)


But , harini keluar berita bahawa Steve Jobs dah pergi meninggalkan segala kemewahan & nama agung beliau apabila disahkan meninggal dunia akibat kanser pangkreas yang dah dihidapinya sejak lebih kurang 7 tahun . Kalau tak silap aku la.. Semangat beliau untuk terus hidup memang jelas kita nampak bila mana beliau masih lagi mengeluarkan idea2 yang hebat untuk dikongsikan kepada seluruh dunia sementelah beliau sendiri sedang bertarung melawan kesakitan . 


Ramai orang kata bila seseorang tu menghidap kanser pangkreas , peluang untuk hidup lebih daripada 7 tahun tu amat singkat . Itu aku tak berapa pastilah kan.. Tapi kebanyakkan orang selalu sebut benda yang sama bila bercakap pasal kanser jenis ni.. Bahaya ya... Pada aku semua kanser sangat bahaya... Sebab virus kanser ni membunuh kita secara perlahan2 dalam jangka masa yang sangat lama dan sangat sukar untuk disembuhkan . Duit yang banyak jugak bukan jaminan untuk kita berjaya mengubati penyakit . Steve Jobs bukannya calang2 jutawan dunia . Harta beliau sendiri dah mengalahkan pengasas microsoft & google.. Korang sendiri boleh bayangkan , tapi berbalik kepada lumrah kita sebagai manusia... Yang hidup PASTI akan mati . Tak kira siapa pun kita & seberapa banyak harta kita di dunia ni.. Itu adalah pasti .


So , lepas ni tak tahu la sape pengganti Steve Jobs dlm legasi Apple . Dengar cerita , untuk sementara ni Apple memilih Tim Cook sebagai pengganti Steve . Sejauh mana kebenaran , sama-samalah kita nantikan berita tu keluar . One thing , aku tak rasa dengan pemergian Steve , legasi Apple akan jatuh . Sebab aku yakin sebelum pergi , Steve mesti dah mencurahkan berguni2 idea baru yang belum dikeluarkan pada pengganti beliau . Jarang kita nak jumpa manusia yang hebat . Kalau dah hebat tu , memang melampau2 hebatnya.. huhu.. So , pada pengguna produk Apple , tayah risau . Lepas ni mesti akan ada keluaran2 baru produk Apple untuk korang . Cuma cepat atau lambat je sebab main brain dia dah takde.. :)


Ok la , bawah ni aku selitkan sekali beberapa gambar Steve Jobs untuk korang . Ihsan daripada Pakcik Google.. Selamat Jalan Steve Jobs ~



Steve Jobs ( 1955- 2011 )























Ok , inilah Tim Cook , bakal menggantikan Steve .



Tim & Steve



-Selamat Jalan Steve Jobs-




NonAppleUser,
-CikEcha-