Friday, October 21, 2011
Anda kuda ? Kudakah anda ? kuda's programming ~
Wednesday, October 19, 2011
Wednesday, October 12, 2011
Tuesday, October 11, 2011
-alasan tipikal untuk tidak menutup aurat-
Salam semua , harini aku nak share 1 post yang aku rasa sangat menarik untuk dikongsikan bersama dengan korang semua . Dah banyak dah orang post benda ni kat facebook , aku pun dah banyak kali tengok benda ni , tapi tak pulak baca , baru tadi aku tergerak nak baca & aku rasa isi yang dihuraikan sangat2 nice dan tepat untuk menjawab segala soalan . Sementelah aku juga seorang wanita , aurat pun kadang-kadang tak terjaga , so post2 macam ni sedikit sebanyak boleh menyedarkan kita . Lainlah kalau hati dah keras macm batu , cakap apa pun memang taknak dengar dah . Ok jom ! :)
Pernah nasihat atau tegur kawan-kawan anda yang tidak menutup aurat? Jom kita tengok apakah alasan yang selalu digunakan wanita yang enggan menutup aurat apabila ditegur kesalahan mereka itu. Dan apa jawapan yang mungkin sesuai untuk mereka.??
1. Semua yang tutup aurat, confirm masuk syurga ke?
-Yang pasti, kalau tak tutup aurat, confirm masuk NERAKA..Nauzubillah
2. Tudung labuh pun macam baik sangat. Buat dosa jugak. Mengumpat orang.
-Bila Iblis tak mahu ikut perintah Allah untuk bersujud kepada Adam, dia menyalahkan perintah Allah itu. "Apahal pulak aku kena sujud, aku lebih baik dan mulia". Samalah seperti tudung. Tudung pula yang disalahkan, " pakai tudung tak mestinya baik..bla...bla...bla..."
3. Macamlah kau bagus sangat nak tegur aku. Kau dulu lagi jahat nak mampos.
-Tidak tersabit larangan dari Nabi untuk seseorang yang bahkan baru masuk Islam untuk pergi berdakwah kepada kaumnya. Maksudnya, dakwah itu tuntutan. Selagi kau Islam, dakwah tu wajib walaupun kau sendiri tak berapa betul. Sekurang-kurang dia insaf dan bertaubat sekarang.
4. Walau kami pakai seksi tapi hati kami baik.
-Adakah kau mendakwa diri kau mempunyai hati yang suci, iman yang tinggi dan kononnya ia sudah cukup menjamin maruah diri kau tanpa perlu menutup aurat?
5. Pakai jarang ke ketat ke, itu hak kami. Kalau tak suka jangan tengok.
-Adakah kau berani menjamin bahawa semua lelaki ajnabi mempunyai hati suci dan iman yang tinggi untuk menahan godaan syaitan serta nafsu yang membuak-buak?
6. Kami rasa apa yang kami pakai tak seksi. Terpulang kepada individu yang memandang kami.
-Seksi atau tidak, kau tetap berdosa walaupun hanya menayang sehelai rambut kau.
7. Walau kami tak bertudung, kami tetap solat dan puasa.
-Apakah ibadat kau diterima? Kau yakin cuma dengan berpuasa sudah cukup untuk menjamin kau masuk syurga?
8. Suka hati kamilah nak pakai macam ni. Kami tak susahkan hidup orang lain.
-Kau sebenarnya dah susahkan bapa, abang, adik, suami serta orang lain dengan menarik mereka ke neraka bersama kau disebabkan mereka tidak menegur dan gagal mendidik kau.
9. Apa yang kami pakai, ini antara kami dengan ALLAH.
-Berani cakap di dunia, berani ke kau cakap macam tu depan Allah nanti? Lawan perintah Allah, Neraka tempatnya.
10. Kami pakai seksi macam ni, sebab ikut arahan photographer/pengarah filem untuk disesuaikan dalam scene. (ayat artis)
-Sanggup patuh arahan mereka daripada patuh suruhan Allah?
11. Bukan kami tak mahu menutup aurat, cuma masih belum sampai seru.
-Mati tidak mengenal usia. Tak takut ke mati dalam usia muda? Tak sempat nak bertaubat nanti.
12. Takkan nak buat perubahan secara drastik? Slow-slow la..
-Boleh ke cakap kat Malaikat Izrail nanti, tunggu kejap! Lepak la dulu. Jangan ambil lagi nyawa aku.
13. Tutup aurat tu bagus tapi kami tidak mahu hipokrit kerana tidak ikhlas melakukannya.
-Kalau begitu kau sebenarnya memang hipokrit kerana tidak ikhlas beragama Islam.“Wahai wanita, setiap ciptaan tuhan yang berharga di dunia ini akan terlindung dan amat sukar untuk diperolehi. Di mana kamu boleh dapatkan permata? Tertanam jauh di perut bumi, tertudung dan dilindungi. Dimana kamu jumpa Mutiara? Terbenam jauh di dalam lautan, tertudung dan dilindungi oleh kulit kerang yang cantik. Di mana kamu cari emas? Terperosok di lapisan bumi tertudung dengan lapisan demi lapisan tanah dan batu. Tubuh kamu adalah suci malah lebih berharga daripada emas mahupun permata. Oleh itu kamu juga perlu bertudung dan melindungi diri kamu.”
========================================================
-CikEcha-
Thursday, October 6, 2011
Steve Jobs
Salam semua ,
Dah lama aku tak update blog usang aku ni kan ? So hari ni aku nak update , tapi bukan sambungan daripada entry aku yang lepas . Yang tu nanti dulu ok . Sebab hari ni aku nak share serba sedikit pasal berita yang hampir semua orang dok kecoh2 hari ni kan , tak lain tak bukan mengenai kematian pengasas Apple , iaitu Steve Jobs .
So , pada korang yang masih belum tahu , Steve Jobs merupakan pengasas produk Apple yang korang pakai sekarang ni . Tu yang iPod , iPad , iPhone yang korang dok guna tu... Steve Jobs la pengasas untuk semua produk tu . Beliau ni memang dikenali ramai & sangat disegani kerana kepintaran , kehebatan , ketekunan , kefokusan ( ada ke imbuhan utk fokus ? ) main bedal je aku... dan paling penting TASTE atau citarasa beliau dalam seni yang cukup tinggi . Kalau tak tinggi , takdenya korang dok bangga pakai produk apple tu sekarang :)
But , harini keluar berita bahawa Steve Jobs dah pergi meninggalkan segala kemewahan & nama agung beliau apabila disahkan meninggal dunia akibat kanser pangkreas yang dah dihidapinya sejak lebih kurang 7 tahun . Kalau tak silap aku la.. Semangat beliau untuk terus hidup memang jelas kita nampak bila mana beliau masih lagi mengeluarkan idea2 yang hebat untuk dikongsikan kepada seluruh dunia sementelah beliau sendiri sedang bertarung melawan kesakitan .
Ramai orang kata bila seseorang tu menghidap kanser pangkreas , peluang untuk hidup lebih daripada 7 tahun tu amat singkat . Itu aku tak berapa pastilah kan.. Tapi kebanyakkan orang selalu sebut benda yang sama bila bercakap pasal kanser jenis ni.. Bahaya ya... Pada aku semua kanser sangat bahaya... Sebab virus kanser ni membunuh kita secara perlahan2 dalam jangka masa yang sangat lama dan sangat sukar untuk disembuhkan . Duit yang banyak jugak bukan jaminan untuk kita berjaya mengubati penyakit . Steve Jobs bukannya calang2 jutawan dunia . Harta beliau sendiri dah mengalahkan pengasas microsoft & google.. Korang sendiri boleh bayangkan , tapi berbalik kepada lumrah kita sebagai manusia... Yang hidup PASTI akan mati . Tak kira siapa pun kita & seberapa banyak harta kita di dunia ni.. Itu adalah pasti .
So , lepas ni tak tahu la sape pengganti Steve Jobs dlm legasi Apple . Dengar cerita , untuk sementara ni Apple memilih Tim Cook sebagai pengganti Steve . Sejauh mana kebenaran , sama-samalah kita nantikan berita tu keluar . One thing , aku tak rasa dengan pemergian Steve , legasi Apple akan jatuh . Sebab aku yakin sebelum pergi , Steve mesti dah mencurahkan berguni2 idea baru yang belum dikeluarkan pada pengganti beliau . Jarang kita nak jumpa manusia yang hebat . Kalau dah hebat tu , memang melampau2 hebatnya.. huhu.. So , pada pengguna produk Apple , tayah risau . Lepas ni mesti akan ada keluaran2 baru produk Apple untuk korang . Cuma cepat atau lambat je sebab main brain dia dah takde.. :)
Ok la , bawah ni aku selitkan sekali beberapa gambar Steve Jobs untuk korang . Ihsan daripada Pakcik Google.. Selamat Jalan Steve Jobs ~
Steve Jobs ( 1955- 2011 )
Ok , inilah Tim Cook , bakal menggantikan Steve .
Tim & Steve
-Selamat Jalan Steve Jobs-
NonAppleUser,
-CikEcha-
Thursday, September 8, 2011
setiap manusia pasti berubah ( part 1 )
Hye semua , dah lama aku tak update pape dalam blog ni kan . Since penghujung puasa sampailah sekarang . So untuk mengelakkan daripada rasa malas aku semakin berleluasa & akhirnya menyebabkan blog aku ni jadi tempoyak , aku update la harini . Ala , untuk korang jugak aku update kan ... Korang baca ye .. bace tau ! hihihihi
Aku nak tanya korang , pernah tak korang ada pengalaman dihina atau dikutuk ke ,dikeji ke ,dipandang rendah ke , pernah tak ? Kalau tak pernah , aku tabik la kat korang . UNTUNGNYAA.. huhu . Mungkin korang tak pernah . Tapi aku pernah . Saje aku nak share kat korang story hidup aku . Nama pon blogger kan , apa je yang aku rasa boleh share , aku akan share . Well sebenarnya sebelum aku hidup dalam keadaan yang serba ok sekarang ni ( ewahh ) aku pernah melalui banyak kenangan pahit . Memang banyak la . Kalau nak diingatkan , memang sakit je hati . Tapi kalau boleh aku taknak lupakan semua tu sebab aku nak jadikan semua tu sebagai pengajaran bahawa kita tak boleh pandang rendah pada orang lain walau siapa pun dia sebab kita tak tahu takdir & perubahan yang akan berlaku pada diri kita sendiri satu hari nanti :)
Sebenarnya masa aku sekolah rendah dulu , aku bukanlah budak pandai . Aku tak duduk kat kelas budak pandai . Kat sekolah aku dulu ada 2 Kelas je . So sape yang masuk kelas pandai , memang super duper kembang hidung la kan . Tapi bagi yang masuk kelas sederhana bijak ni , agak malu-malu alah la nak berkawan dengan budak-budak daripada kelas sebelah . Biasalah tu kan . Nak pulak yang comel macam aku, jenis sedar diri yang kita ni tak berapa nak pandai , so buat-buatlah cara yang sepatutnya . hahaha . Nak dijadikan cerita , kalau tiba waktu sukan ke , atau gabungan kelas ke sebab ada majlis pape , mesti rasa stress tu datang melampau-lampau . Haa jangan tak tau , budak kecik pon pandai stress tau . Aku cakap budak kecik sbb ni cite masa aku skola rendah . Kecik la kan ? hehe . So bila tiba waktu camni , perangai kekwat budak-budak kelas sebelah memang tip top la . Time tu la dorang nak show off kehebatan dorang dalam berkata-kata & kebijaksanaan dorang dalam pelajaran . Mestilah kan ? Tunjuk hebat pada orang yang kurang mampu daripada dia , mestilah yakin & semangat . Dah tau orang tu tak leh lawan punya..
Aku plak masa kecik-kecik dulu bukanlah dalam kategori budak cantik & comel . Dah la tak cantik , gemuk lak tu . Debab je . Memang tak cun la . Kalau korang tengok aku masa sekolah rendah dulu , confirm korang muntah berdarah pastu pengsan 70 tahun . Pastu bila korang sedar daripada pengsan , korang dah tua rupanya . Yela , dah 70 tahun . Takkan korang bukak mata , korang jadi baby balik . Nipu le teww . Dasyat tak dasyat rupa aku sampai mampu jadikan korang semua tua tanpa sedar ? Haaa... memain la ngan aku . Tapi dalam keTidakComelan aku tu , aku tatau kenapa ada jugak mamat encem nak jatuh cinta babun dengan aku . hahahaha . Aku ingat lagi la , 1st time aku dapat surat cinta masa darjah 5 . Tahpe hape je . Kemain jiwang la . Aku pon tatau cane budak lelaki sekecik tu boleh berjiwang2 bagai . Dia mintak tolong abg dia bagi ayat gamaknya ? Sampaikan siap ugut aku , kalau aku taknak terima cinta dia , dia akan kahwin paksa dengan aku. Hahahaha . Kebenda nye la kan ?? Tapi al-maklumlahh , masa tu aku kecik lagi . Sejurus hbs baca surat tu , seram sejuk & kecut perut aku . Pertama kali aku rasa kecut perut . Betul ! memang tak memain . Terima kasih la kat budak tu sebab berjaya mengkucar-kacirkan perasaan aku kerana "cinta" buat pertama kalinya dalam hidup aku . huhuhu . Tapi tu dulu , sekarang ni kalau aku dapat lagi surat2 camtu , aku rileks je . Memang jadi koleksi khazanah surat cinta dalam kotak kayu aku kat rumah la . Banyak dah koleksi yang aku dapat sepanjang menginjak dewasa ni . Semua ada dalam kotak tu . Korang nak baca ? Takyah la , buat sebu perut korang je nanti . hahahaha .
Tapi tula , walaupun aku tak cantik , ada jugak yang minat kat aku . Cikgu Bahasa Melayu aku pon pernah betulkan tudung aku yang senget benget tu . Nampak sangat aku selekeh kan ? hehehe . Agaknya cikgu aku rimas , so dia datang kat tempat aku , pastu selamba je dy buat aku cam anak dia . Aku ingat lagi , dia cakap camni
" awak ni cantik sebenarnya , tapi awak tak pandai gunakan kecantikan awak . Cuba lipat tudung ni kemas-kemas ( sambil mengemaskan lipatan tudung aku ) "
Aku pun dalam keadaan malu-malu alah , biarkan ajelah apa yang cikgu aku buat . Agaknya sebab mulut dia masin kot . Sekarang aku dah cantik . Cantik tak aku ? hahahahahaha ! Hoiiii tak baiknya korang keluarkan lidah camtu ! Siap berkerut muka macam geli sangat je ! hahaha . Cantiklah.. setiap kejadian Allah semuanya cantik & hebat . Tak gitu kawan-kawan ? ( ecececececececece )
Ok sambung balik , disebabkan aku bukan dalam kategori cantik & pandai , ramai la yang pandang rendah pada aku . Kalau berselisih je , ada je mulut dok mengejek . Antaranya camni :
- hoiii budak gemukk !
- ee bodoh..dah la bodoh...merayap je kejenya..balik kelas la woi !
- genduttttt...gendutttt....bontot besar....
- kuat makan budak ni ! sebab tu gemok gedempol . nak jalan pon tak larat . booooo !
Amacam ? lazat tak korang rasa ? Aku rasa lazat . Sampai meleleh air mata aku menikmati kelazatan kata-kata tu . Cakap tu macam la aku ni gemuk gedempol . Padahal bukannya gemuk mana pun , cuma aku ni besar sikit je dpda kawan-kawan yang lain . Chubby2 camtu je . Paling tak tahan bila dorang cakap aku bodoh . Malu memang jangan kira la . Time tu aku bayangkan muka abah & mak je . Muka dorang yang bersungguh-sungguh hantar aku p sekolah & bagi galakkan pada aku untuk belajar . Tapi mereka tak tahu kat sekolah aku selalu kena kutuk dengan budak-budak "pandai" . Dorang tak tahu pon anak bongsu dorang ni kena buli dengan budak-budak lain.
-lap air mata jap-
Sakit hati memang tak perlu nak cerita la , aku rasa nak campak hidup-hidup masuk dalam api je pada orang yang hina-hina aku camtu . Actually yang selalu ejek aku tu budak lelaki la . Nakal lelaki masa kecik-kecik kan lain mcm sikit . Nak pandang sesuatu yang cantik & ok je , kalau yang buruk , mesti dikeji-keji . Even bukan semua , tapi kebanyakkannya camtulah kat sekolah aku dulu . Kalau yang perempuan plak lain hal nya pulak . Bila kena buat group dengan budak dpda kelas tak berapa nak pandai ni , mulalah buat muka jijik & bosan . Biasalah , buat group pun tak guna , mesti dorang fikir yang dorang je boleh buat kerja . Kitorang yang kelas kedua ni hampeh & bodoh-bodoh je . Touching wehh . Kalau korang kena camtu , korang happy ke ? lompat-lompat gembira ? huhu .
Tapi tulah , setiap manusia pasti akan melalui fasa perubahan . Orang yang selama ni kita anggap takkan maju kemana-mana , dalam sekelip mata je boleh mengatasi kita . Walaupun dulu-dulu kita masih kecik & belum dikira dosa pahala lagi , tapi Allah tu dah bagi petunjuk & peringatan pada kita bahawa setiap yang berlaku tu ada sebab dan alasannya . Kita semua sama , hanya hamba yang dipilih untuk hidup didunia sebagai manusia . Tak ada bezanya kita pada pandangan Allah . Aku sendiri terkejut dengan apa yang berlaku pada budak-budak yang galak sangat mengata aku & tunjuk hebat dulu . Memang tak sangkalah . Aku akan cerita pada korang tapi kat entry yang lain la ya . Dah panjang sangat ni . Karang rabun plak biji mata korang tu . Kalau nak tahu apa jadi kat budak-budak "pandai" ni , tunggulah entry aku yang seterusnya . Aku stop kat sini dulu k :)
Sehingga berjumpa lagi ya kawan-kawan . daaa ! :)
SenyumSendiri.
-CikEcha-
Wednesday, September 7, 2011
Subscribe to:
Posts (Atom)












